Sala Russafa
Torna Two ladies or not two ladies a la Sala Russafa
Aquest cabaret musical interpretat per Noèlia Pérez i Josep Zapater estarà al teatre del 22 al 25 d'abril
REDACCIÓN
2021-04-19
Escena de Two ladies or not two ladies. EPDA
Torna a la cartellera Two ladies or not two ladies, dins del '10é Cicle de Companyies valencianes' de Sala Russafa. Del 22 al 25 d'abril torna aquest cabaret musical interpretat per Noèlia Pérez i Josep Zapater, que va suposar una autèntica revolució així com la creació d'una de les formacions més actives i personals de l'escena valenciana, Cashalada.
La música, l'humor, el gamberrisme i la tendresa conviuen en aquesta història sobre una diva de la cançó, alcohòlica i caòtica, que és acompanyada en la seua 'gira mundial' per una tímida i talentosa pianista que amaga un secret. Prompte s'estableix entre elles una relació que va creixent i complicant-se al mateix temps que fan seues, sense pors ni embuts, versions de clàssics com Moon River, Je ne regrette rien, With or without you o Besa'm molt, entre altres. Cançons que es complementen amb temes originals en una comèdia amb música en viu on l'enorme química entre els seus protagonistes genera una explosió d'entusiasme i alegria que s'expandeix de l'escenari al pati de butaques.
Tot va nàixer a Barcelona, fa uns anys, quan li van proposar a Pérez fer una peça de xicotet format amb una altra actriu i va crear el personatge d'aquesta diva. Era el germen d'un cabaret per al qual, en arribar a València, va haver de buscar nova companya. "Feia anys que Josep i jo volíem treballar junts. Havíem coincidit en alguns projectes i teníem la intuïció que podíem congeniar. Li vaig proposar incorporar-se a l'espectacle i es va negar. Li vaig contestar que ho pensara i que li cridaria l'endemà perquè em diguera que sí. Així comencem els assajos, sense que ell sabera que havia de fer de lady", recorda la creadora de l'espectacle.
"Va saber fer-ho tan bé que, a poc a poc, semblava que fora idea meua que el personatge fora vestit de dona, encara que portara barba. Fins que no va arribar amb un vestit seu perquè me'l provara, no em vaig adonar que allò anava de debò", explica Josep. I tant. La complicitat sobre l'escenari dels dos artistes va ser tal que Two ladies or not two ladies es va convertir en un èxit unànime de públic i crítica, amb temporades a Madrid i gires per tot el territori autonòmic i nacional. "L'allau de treball era tal que vam haver d'anar-nos a viure junts per a poder crear al mateix temps que féiem les funcions", explica Pérez. Els va arribar una eclosió d'encàrrecs per a altres formacions com *Albena (L'Aneget lleig i Tic Tac) o Trencadís (*Merlín, un musical de llegenda), col·laboracions amb creadors com Joan Font i esdeveniments com la presentació del XX aniversari dels Max, entre altres. I va vindre regada per una pluja de reconeixements a aquests treballs, com dos guardons al Millor Espectacle Musical en els Premis Max (2016 i 2018), al Millor Musical Familiar en els Premis Teatre Musical (2018) i tres Premis Broadway World (2018).
LA VOLTA Als ORÍGENS D'UNES LADIES INOBLIDABLES
Des de la creació de Cashalada arran d'aquest espectacle que ara torna a la cartellera, han sigut sis anys dedicats quasi en exclusiva a la creació i interpretació en els quals, segons Pérez, ha crescut entre tots dos una perfecta compenetració en el professional i una vertadera amistat en el personal: "Josep és un currante nat. Jo fique la part metòdica i ell incorpora aqueix sentit lúdic, el perdre-li la por de jugar amb les cançons i entre nosaltres quan estem creant o en l'escenari. Això s'ha convertit en marca de casa, es trasllada a tot el que fem i acaba arribant al públic". Una simbiosi que ha portat a Zapater a deixar en segon pla altres facetes, com la pertinença a grups de rock i de música antiga, per a compaginar la seua participació en el Cor de la Generalitat amb la composició, interpretació i direcció musical d'espectacles per a Cashalada, en projectes propis o per encàrrec. "Si fora equivalent l'esforç al sou, en aquests anys ens haguérem fet amb diners suficients per a comprar vacunes per a tothom", fa broma el músic i intèrpret.
No obstant això, durant el confinament van estar sospesant la possibilitat de tancar la companyia, perquè un parell de setmanes abans havien estrenat la seua nova peça, Divina aberració, que van haver de frenar durant mesos. Afortunadament, altres treballs com la realització de la BSO del film valencià Cuses a fer abans de morir (Millor Banda Sonora en els premis de l'Acadèmia Valenciana de l'Audiovisual 2020), els va fer seguir avant. "Per a nosaltres recuperar ara Two ladies or not two ladies és un autèntic regal perquè ens permet connectar amb el que va ser el punt d'arrancada de tot això. Ara ja som conscients que tenim un estil i una personalitat pròpia. Tenim l'oportunitat de fer l'obra després d'haver madurat com a companyia, com a artistes i com a duo. Així que estem desitjant veure com es percep tot això sobre l'escenari, com creix la representació", explica Pérez.
Del dijous al diumenge a les 19h i amb funcions en valencià, els espectadors de Sala Russafa podran gaudir dels dos entranyables protagonistes d'aquesta peça que va comptar amb la col·laboració de Rodolf Sirera i Carles Alfaro en la fase final del seu procés creatiu. Vestuari histriònic, moments delirants i complicitat amb la memòria musical col·lectiva del públic per a una proposta que alterna l'humor sensible amb el disbauxat i que inclou la versió de Yesterday "més divertida de la història de la música", segons el crític Javier Vallejo (diari El País). Una oportunitat per a gaudir de dos potents talents musicals i interpretatius que troben l'u en l'altre el major estímul per a oferir el millor de si mateixos, com en un bon maridatge.
También te podría interesar...