Nits de Cinema de la Universitat celebra a La Nau la seua desena edició a partir de divendres
Enguany es compleixen 10 edicions de ‘Nits de Cinema al Claustre de la Nau’, l’activitat de cinema d’estiu organitzada per l’Aula de Cinema de la Universitat de València. Aprofitant l’efemèride, del 14 al 25 de juliol es projectarà al claustre del Centre Cultural La Nau un cicle ambientat en pel·lícules sobre festes i celebracions de tot tipus, juntament amb un altre que retrata la faceta més fosca i amarga del món de l’espectacle.
Com és habitual, Nits de Cinema de la Universitat de València és d’accés lliure i inclou presentació i col·loqui de cada cinta. Les pel·lícules es projectaran en versió original subtitulades. Les sessions començaran a les 22 hores (obertura de portes 21.30 hores).
Let’s Party!
El cicle ‘Let’s Party!’ inaugurarà ‘Nits de Cinema al Claustre de la Nau’ d’aquesta edició divendres que ve, 14 de juliol, amb un clàssic atemporal de la comèdia com és ‘El guateque’, en què Peter Sellers encarna el convidat més inadequat que pot acudir a una festa. La sessió següent (diumenge 16 de juliol) serà molt diferent, ja que Dublineses, a més de representar l’última pel·lícula com a director d’un gran com John Huston, retrata d’una forma crua la rígida societat irlandesa de principi del segle XX, en què amb prou feines hi ha lloc per a expressar-se lliurement. El cicle prosseguirà amb Celebración (dijous 20 de juliol), en què Thomas Vinterberg i el Dogma 95 es posen al servei de la missió de ridiculitzar la burgesia de la societat del benestar, que amaga els draps bruts darrere d’una pretesa capa de refinament.
No obstant això, no es pot parlar de refinament en el cinema d’Emir Kusturica. Un bon exemple és ‘Gato negro, gato blanco’ (diumenge 23 de juliol), una pel·lícula de picabaralles familiars i negocis tèrbols al voltant d’unes noces improbables. Completen aquest heterogeni cicle sobre festes el clàssic de Jacques Tati ‘Día de fiesta’ (dimarts 25 de juliol), en què el carter d’un petit poble s’entossudeix a ajudar a organitzar les festes patronals amb resultats catastròfics, i una cinta molt desconeguda, ‘Coherence’ (dimarts 18 de juliol), producte de ciència-ficció ‘low cost’ que va sorprendre fa pocs anys per la seua capacitat d’aprofundir en temes molt complexos amb una economia de mitjans encomiable.
Comença l’espectacle
El cicle començarà el dissabte 15 de juliol amb ‘All That Jazz’, musical a càrrec del mític Bob Fosse, que s’endinsa en els secrets del Broadway més descarnat, en el qual els números espectaculars es forgen amb sang, suor i llàgrimes. Una cosa que no és nova ni de bon tros, perquè és quelcom que ja apareixia en els idealitzats i feliços anys 20, com reflecteix ‘Aplauso’ (dilluns 17 de juliol), una pel·lícula de Rouben Mamoulian que aprofita l’època pre-code per fer un retrat gens complaent sobre la indústria de l’espectacle de l’època. Una indústria que es nodreix de les aparences i fuig de tot el que puga no resultar rendible. En ‘Behind the Candelabra’ (dilluns 24 de juliol), Michael Douglas dóna vida a Liberace, un dels primers showmen moderns, i la seua relació amb un falsament juvenil Matt Damon.
En ‘Postales desde el filo’ (dimecres 19 de juliol), Meryl Streep i Shirley MacLaine donen vida a Carrie Fisher i Debbie Reynolds, filla i mare unides per la seua professió i separades per tota la resta. I si de rivalitat es tracta, les lluites entre companys de professió (companyes en aquest cas) es porta a l’extrem en una pel·lícula com ‘The Neon Demon’ (divendres 21 de juliol), en què una model novella provoca les enveges dels seus col·legues, maximitzades en un món com el de la moda, en què l’aparença física i el culte a la bellesa ho és tot.