IVAM
L'IVAM presenta l'exposició 'Indústria / Matrius, trames i sons'
La mostra planteja una lectura del patrimoni industrial valencià basada en l'aspecte sonor i en l'immaterial
REDACCIÓ
2021-05-06
Exposició IVAM. EPDA
"Aquest projecte va nàixer en 2019 quan l'arqueòleg Tono Vizcaíno i l'artista Lorenzo Sandoval comencen a treballar junts en la creació d'un arxiu sobre patrimoni industrial entés no tant des de l'arquitectura, sinó des de l'immaterial: a partir dels sons, les ocupacions i els moviments socials", ha explicat la directora de l'IVAM sobre l'exposició que fixa l'atenció particularment en els usos del patrimoni industrial impulsats per la ciutadania.
"Tono Vizcaíno és arqueòleg i gestor del patrimoni, Lorenzo Sandoval és artista. D'aquesta mirada híbrida parteix aquest projecte, enfocat en l'estudi del patrimoni i les memòries col·lectives", ha comentat Enguita. A partir d'aquest treball d'investigació la mostra exhibeix sons, processos, imatges, vídeos, música, peces d'art i documents vinculats a les fàbriques en el seu context original d'ús, així com a l'abandó de les fàbriques i la reconversió d'aquestes en espais patrimonials.
La directora ha subratllat que "el projecte s'ha enfocat en cinc localitzacions valencianes que són Alcoi, el Port de Sagunt, València, Alacant i l'Alcora". La selecció respon a criteris de diversitat territorial i al fet que es tracta de llocs amb una forta tradició industrial. En cadascuna d'aquestes àrees es planteja un estudi de cas, un treball de camp i una trobada a l'IVAM. Els creadors han denominat cadascuna d'aquestes trobades 'matrius'.
Sandoval explica que 'Indústria / Matrius, trames i sons' "se situa entre la creació d'un arxiu i un projecte artístic" que s'articula en tres eixos temàtics o 'trames'. La primera, 'Prendre la paraula', s'enfoca sobre el discurs. En aquest eix s'han recopilat cartells de mítings obrers llibertaris, pancartes i cartells de manifestacions per la crisi industrial, processos assemblearis, fanzins produïts en fàbriques ocupades o programes de ràdio.
A continuació, 'El so de les màquines' presta atenció a la idea-força de so per a eixir de les perspectives romantitzants associades habitualment a les de les imatges que es vinculen al patrimoni industrial. S'inclouen, en aquest apartat, elements procedents de 'raves' celebrades en espais industrials, música postindustrial, així com el so de màquines en funcionament o les cançons tradicionals vinculades al treball en la fàbrica.
El tercer eix, 'Dispositius d'interdependència', es relaciona amb les formes d'organització social entorn de l'àmbit industrial. Per a fer-ho s'incorpora documentació relacionada amb les col·lectivitzacions durant la Guerra Civil, les formes de socialització derivades del treball fabril i les iniciatives de reivindicació ciutadana del patrimoni industrial.
La instal·lació en la galeria 3, que recull tots els materials fruit de la investigació, "està inspirada en el Club Obrer de Ródtxenko dissenyat per al pavelló soviètic de l'Exposició Universal de 1925", ha assenyalat Tono Vizcaíno. D'aquesta manera, l'exposició s'interrelaciona amb els fons de les avantguardes russes de què disposa el museu i amb l'exposició 'Imaginaris mecànics i tècnics en la Col·lecció de l'IVAM', que s'exposa actualment.
La mostra també inclou elements que no formen necessàriament part de l'arxiu, però que ajuden a dotar de més solidesa el projecte, com ara màquines industrials, peces d'art, megàfons i pancartes de les protestes pel tancament dels Alts Forns o cassets de la ràdio pirata.
La directora del museu valencià ha destacat que 'Indústria / Matrius, trames i sons' "entén el patrimoni i la història com a processos vius, no tancats, que permeten generar eines per a comprendre el passat, el present i el futur de la història del treball i les seues relacions amb la cultura". Així, bona part dels materials poden ser consultats pels visitants en l'exposició i, una vegada es clausure, l'arxiu passarà als fons de la Biblioteca de l'IVAM per a facilitar-hi l'accés i la consulta.
También te podría interesar...