L'Ajuntament instal·la a Patraix les escultures de Ponzanelli reivindicades pel veïnat
L’Ajuntament de València ha instal·lat al jardí de Tres Forques, del barri de Patraix, les rèpliques de quatre escultures de gran valor artístic de l’escultor Ponzanelli. L’alcalde de València, Joan Ribó, ha destacat «la importància de recuperar el patrimoni de tots els valencians i valencianes i de permetre que als barris es puga disfrutar del valor d’escultures com les que s’han replicat i instal·lat a Patraix».
La regidora de Patrimoni Històric i Recursos Culturals, Glòria Tello, ha posat en valor les actuacions impulsades i desenvolupades per la seua Regidoria arran del darrer acte vandàlic patit per estes escultures. «Per un costat, dins del Pla de Restauració del Patrimoni, hem restaurat les quatre figures originals, que s’ubicaran al Museu de la Ciutat; per un altre, hem encarregat la construcció d’unes rèpliques de les figures principals de Diana, Venus, Plutó i Apol·lo, que des de hui podem disfrutar en este jardí de Patraix». El pressupost per a esta intervenció ha sigut de 32.000 euros.
El trasllat a Patraix d’estes peces escultòriques és una reivindicació històrica dels veïns i veïnes del barri, per considerar-ho un símbol del patrimoni antic del seu districte. Durant els últims anys les associacions de veïns i veïnes de Patraix han reclamat contínuament el retorn de les estàtues disperses de Ponzanelli al seu barri.
Després de patir un acte vandàlic en 2012 quan estaven instal·lades als Jardins de Vivers (Venus, Plutó i Apol·lo estaven decapitades i a Diana li faltava el braç dret), l’Associació de Veïns i Veïnes de Patraix va reclamar de nou el trasllat d’estes peces al seu barri, o almenys una rèplica, sol·licitud que l’Ajuntament de València ha atés amb ocasió del 40 aniversari del moviment veïnal.
La història d’estes escultures es remunta a l’encàrrec que el canonge Antonio Pontons, propietari d’una Alqueria a Patraix, va realitzar a l’escultor Giacomo Antonio Ponzanelli (escultor italià del segle XVII, deixeble de l’Escola de Bernini), a qui li va encarregar diverses escultures per a col·locar-les en l’hort d’esta alqueria. En morir sense descendència, tot este patrimoni artístic va acabar sent propietat de l’Ajuntament de València, que va instal·lar les escultures per tota la ciutat (Les quatre estacions, a Vivers; el Tritó, a la Glorieta; el Neptú, al Parterre, i Sant Prens de Villanueva i Sant Lluís Beltrán, al pont de la Trinitat).
El lloc de l’emplaçament original d’estes escultures, l’hort de Pontons, va aconseguir gran esplendor en la seua època i encara que ja no existix, és tot un orgull per al districte de Patraix per ser el lloc de l’emplaçament original de l’obra d’este artista, per la qual cosa consideren estes escultures com part essencial de la seua historia i la seua tradició. «Estem profundament satisfets per haver contribuït a fer realitat esta antiga reivindicació del barri de Patraix amb el retorn de les escultures de Ponzanelli, un deute històric perquè el patrimoni cultural del barri tornara al lloc del que mai havia d’haver eixit», ha afirmat per finalitzar Tello.