EL MUSICAL
El Musical exhibix el monòleg de Begoña Tena 'Lo callado' sobre el paper de la dona dins el mercat laboral
Begoña Tena presenta al TEM una obra, protagonitzada per Pilar Martínez, sobre les conseqüències del silenci existencial
REDACCIÓN
2021-03-06
Escena de "Lo callado". EPDA.
Un monòleg pronunciat per una única actriu, però des de la perspectiva de tres personatges diferents. Així és la proposta escènica de Lo callado, l'obra que la directora i dramaturga castellonenca Begoña Tena va estrenar el setembre passat i que este cap de setmana (13 i 14 de març, 19 hores) es podrà veure sobre l'escenari del Teatre El Musical. Una peça que dóna veu a allò que es calla, i també a les dones "majors" que, d'un dia a l'altre, es veuen fora de mercat i es converteixen pràcticament en invisibles.
"Volíem parlar de diferents tipus de dones, que es troben compartint un mateix espai físic (la casa) durant una nit d'eclipsi", explica l'autora, guanyadora del premi de la Crítica Valenciana i del guardó al millor text en els Premis de les Arts Escèniques 2019 pel seu anterior treball, Tórtola. En Lo callado, Tena aborda des de l'humor i l'empatia amb el públic una realitat controvertida i en ocasions dramàtica, la de les dones silents que es resignen davant la seua situació i reprimeixen els seus desitjos més íntims. En un emotiu exercici de catarsi, els tres personatges trobaran la força necessària per expressar tot el callat al llarg dels anys.
El gran motor de la funció és l'extraordinari treball de la seua actriu, Pilar Martínez, que es dirigeix directament al públic des de tres rols diferents, cadascun amb el seu particular procés interior. "Jo li vaig demanar a Begoña que m'escriguera un monòleg i em va fer tres... Per a mi va suposar tot un repte enfrontar-me jo sola a tres llenguatges diferents i a tres mons al mateix temps, i crec que a la fi ho hem aconseguit", assenyala la intèrpret, amb treballs teatrals que inclouen textos de Bertolt Brecht o José Sanchis Sinisterra, i que també ha desenvolupat una trajectòria cinematogràfica a les ordres de directors com Ventura Pons. "Una de les coses que vam tenir clares des del principi va ser que no hi haguera cap tipus de maquillatge ni caracterització, per aconseguir una major connexió amb el públic", conclou.
También te podría interesar...